Peru a Bolívie 2001 |
Úvod Deník část 1 část 2 část 3 část 4 Další volby Fórum Cestování Ubytování Incký kříž Reklama na stránkách |
Den 25, neděle 5.8.2001 V Uyuni je náměstí plný a celý město slaví. 6.srpna je den osvobození země. Čekáme na večerní bus. K cestovkám: Víceméně jsou všechny stejné. Nejdřív jsem si myslel, že to jsou kámoši, ale konkurence tu je. Cenově se ale asi dohodnou. Salar + laguny jsou ale dost dobrý na to, aby se moh na ně člověk vykašlat. Navíc pro většinu cizinců tu 10 doláčů na rozdíl od našince nic neni, takže je klidně možný, že příští rok to bude na 4 dny stát 120$ a lidi to budou dávat, takže cena neklesne. V každý cestovce maj na stěnách i dveřích "doporučení" v cizích jazycích, aby s nimi lidi jeli. Často je tam ale, aby s nimi radši nejezdili či jen, že okolní krajina je pěkná, nic víc. Většina je ale hebrejsky, což člověku moc nepomůže. Téměř o každý cestovce vám někdo řekne, abyste s ní nejezdili. Je to tím, že džípy jsou v dost zbědovaném stavu a často několikrát denně odmítnou poslušnost. Řidič je většinou během pár, někdy desítek, minut spraví. Někdy ale taky ne, což se stalo nám. Z osobní zkušenosti můžu doporučit Expeditiones Lipez. Na jídle se sice moc nepředali, ale auto se nepodělalo ani jednou (pravdou ale je, že na plánovaných zastávkách pod Toyotou řidič občas ležel). Informace od lidí byly, že jsou dražší, ale spolehliví. Mě cena přišla normální. Další, co hodně lidí doporučovalo, bylo Colque-tour. Jsou tu asi největší a nejdražší. Jedinou negativní informaci na ně jsme měli od Australanů v termálním bazénku. Jedou s nima, taky několikrát opravovali a když přijeli k laguně Colorada nebylo uvnitř místo a museli spát venku (je tam 1 z největších zim v Bolívii, v noci až -25°C). Všechny cestovky maj stejnou trasu. Neni ale od věci si cestu domluvit jinak, což má tu výhodu, že jezdíte sami. Nejvíce to oceníte u plameňáků, kteří jsou dost plaší a před lidmi zdrhaj. U ostatní zvířeny je to obdobné. Rozhodně nejezdit s Juliet tours. Bus jel o 15 dřív, což se mi tu ještě nestalo. Den 26, pondělí 6.8.2001 V La Pazu jsme v 8:00. Jdem hned do Alojamienta Universal v ulici Inca M.Kapac. Dvoulůžák za 32 Bs oba s teplou vodou. V hostelu potkáváme Čechorakušana Honzu, který cestoval pár dní v Peru s partou kolem Dany a má s nima za chvíli sraz. Jdem tam taky, ale jsou tam jenom 2 z nich (Dana ne). Pokecáme na menu a brzo se loučíme neb jedou do Uyuni. Zkoušíme vyměnit šeky v American Express, ale mají zavřeno. Aby ne, je státní svátek - Den nezávislosti. Muzea mají taky zavřeno, tak měníme pár doláčů (já posledních) a jdem nakupovat na Sagármana. Kupuju si svetr, Terez dárky domu. Cestou dom chci koupit ananas k večeři. Ptám se na cenu, 7,5 bolanů, OK. Zajímá mě ale, kterej je dobrej a jak se to pozná. U vedlejšího stánku maj taky. Prodavačky se začaly předhánět a samy srazily cenu na 6 Bs. Na pokoji jdem hned do něj a je to fantazie. lepší ananas jsem ještě nejed. Výborný. Ještě pokecáme s Honzou o Los Uros. Říkal, že tam strávil den. Moje přesvědčení o každodenním dojíždění domorodců nepotvrdil, ba vyvrátil. Prý tam jsou furt. Tak asi jo. Den 27, úterý 7.8.2001 K návratu mávnem na colectivo a jedem. Po cestě nabíráme chlápka, co veze ovce. Maj svázaný všechny nohy k sobě a za to je nosej. Vypadaj jako chlupatý koule. Nejdív jsem si myslel, že jsou mrtvý, ale nebyly. Naložili je mezi ostatní pytle na střechu. V La Pazu nám ještě zastavuje na vyhlídce, tak máme i pěknou fotku města. Ze hřbitova chcem jet znovu do America Express vyměnit hodnotně se tvářící šeky za užitečné peníze. Po asi 20 minutách berem colectivo, v kterém chlápek říká, že jede kam potřebujem (ptal jsem se 2x). Jedeme na opačnou stranu, ale furt čekám, že to otočí. Když to trvá už moc dlouho, tak se ptám znovu. Zjišťuje, že chcem jinam, vysazuje nás a ať prej jedem zpátky (to by mě nenapadlo). MHD tu funguje tak, že po městě jezdí colectivos asi pro 15 osob, na předním skle je nalepeno kam jedou a ještě je v něm maník, co to furt dokola vykřikuje a kasíruje cestující. Když jsme se konečně dostali kam jsme chtěli a došli do AmExpress, tak nám tam řekli, že oni šeky neměněj a poslali nás o několik ulic dál do nějaké směnárny, banky či co to vlastně je. Když jsme se dostali konečně k penězum, tak jdu nakupovat (hlavně filmy- diáky, jsou levnější než v Peru) a Terez jde do muzea. Před našim srazem jsem tu zažil první pořádný slejvák. Alespoň jsem vyzkoušel vybavení. Bunda lehce promokla (ne GORA-TEX), ale nohy jsou v suchu (boty s Goráčem). Goráč je fakt dobrej. jdem na poštu koupit známky (6 Bs) a poslat pohledy. Terez ještě něco kupuje a k véče jdem na kuře s hranolkama a pečenejma banánama. Kuřete je málo, ale banány jsou docela dobrý, takový sladký. Po véče jdu ještě do jugo de bananas (šťáva z banánů), což jsou rozmixovaný banány, sladký, ale je to výborný (moc, moc, moc), snad mi z toho nic nebude. Den 28, středa 8.8.2001 Den 29, čtvrtek 9.8.2001 Den 30, pátek 10.8.2001 Čekáme u řeky, celkem fajn leháro. V 13:45 už u mostu není ani noha. V 14:01 tam jdeme, jenže ouha, vrátil se ten špatnej kontrolor, asi pro razítka či co. Za ním ještě přišel nějakej maník. Asi 20 minut s nima diskutujem, dost zbytečně. Pak přichází další skupina, k ní se přidají Francouzi. Platí 50 doláčů vstup + každý 15 doláčů každej den průvodci. To si my nemůžem dovolit, tak zůstáváme. Kontrolor to vzdává a jde pryč, maník zůstává. Diskutujem. Říká, že na 88.kilometru kontrola není, že tam můžem přejít, on nás ale nepustí. Prachy ani cigára nechce. Na 88. kilometr jdem asi hoďku a půl. Samozřejmě tam kontrola je, lhal, aby se nás zbavil. Teď mi přijde, jak jsme blbý, že jsme naletěli, bylo to tak jasný. Bavíme se tam s několika maníkama, jak přejít kontroly. Říkaj, že i kdyby nás pustili, další neprojdem. Podle mě to neni nemožný, ale je to dost obtížný a chce to chodit přes kontroly v noci a mít o nich informace. Hlavní problem je lístek, ten lze koupit jen v Cuzku. Jenže vám ho neprodaj bez průvodce (25$ studentskej, což neni takovej problem a každý by to dal. Cesta je hodně frekventovaná a náklady na údržbu jsou pochopitelný), který stojí další peníze. Průvodce dává do kupy skupiny, což se daří hlavně cestovkám, takže Inkáč stojí okolo 90$. V 21 hodin má jet vlak do Aquas Calientes, tak kecáme s maníkama. Vlak je to local tren (pouze pro místní), turisti smí pouze do turistico tren, který stojí nejlevnější z Cuzca do Aquas Calientes (jinam to koupit nelze) 30$. Jak vlak přijede, lezeme tam. Ajko se ani nepředpokládá, že by gringa nastupovali na 88.km, tak ani nebyl průvodčí a jeli jsme zadáčo. V Aquas Calientes jdeme rovnou do kempu, který je pod Machu Picchu. Cestou potkáváme Němce, kteří jeli s námi vlakem (z Ollantaytambo a stálo je to 10$). Říkaj, že Inkáč nešli, je to drahý. Výborně, když už je to drahý i pro Němce, tak jsem zvědavej, kdo tam bude chodit. Snaha omezit počet turistů na Inca trailu je úspěšná, snaha vymlátit z turistů co nejvíc ne. Spíme v kempu, jsou tu solidní záchody a teplá voda. Den 31, sobota 11.8.2001 Rychle bágly do úschovny, s sebou foťák, průvodce, vodu a jde se na to. Je 7:25 a pohled na Machu Picchu je úžasnej. Je jasno a skvělý světlo. Rychle fotim, dokud nejsou ještě moc rozprchlý lidi. Pak snídáme, projdem kus Machu a lezem na horu Huayna Picchu tyčící se nad Machu. Je tu skvělej výhled, skála k řece je skoro úplně strmá a zas mě chytaj myšlenky na skočení. S padákem to musí být úžasnej volnej pád alespoň 150 m. Padák nemám, tak alespoň fotim. Vracíme se, skouknem zbytek Machu, pak Inca puente, most na skále a jdem na Intipunku. Jenže jsme netrefili cestu. Teda cestu jsme trefili, ale ne na Intipunku, ale na nějakou horu nad Machu. Zjistili jsme to celkem daleko, tak se vracíme pěkně utahaní. Hlavní problem je nedostatek vody. Ráno jsme si vzali asi 1,2 litru na oba, což je v tomhle parnu a lezení po horách málo. S vypětím posledních sil dojdem na Intipunku, skouknem, jak asi vypadala nejzajímavější část Incatrailu, vyfotíme Machu a jdem dolů, vyzvednem bágly, vychlemtáme pití z báglu a jdem zas k řece kempovat. Machu je fakt pěkný a stojí za to ho vidět. Člověku ani moc nevadí, že vše je postavené nově tak, jak to asi vypadalo. U kempu dáváme v hospodě pivo Pilsen (1,1 l za 8 S). Skáknu do Aqua Calientes se zeptat na vlak (jede v 6:10, máme přijít v 5), koupim vodu a vaříme polivku a koupem se, pač voda v kempu je opravdu caliente, takže i ředíme studenou, což se nám tu ještě nestalo. Den 32, neděle 12.8.2001 Pak už to jde rychle. Z 82.kilometru do Urubamby colectivo za 3S/osoba, z Urubamby do Cuzca bus za 3S/osoba. Jdem do stejnýho hotelu (aby ne, když tam máme věci). Odpoledne ještě nějaký památky z lístku na 16 památek. Museo de Sitio del Qorikancha - neni to nic moc, ani tam člověk nemusí. San Blas - kostel, kde je moc pěkná vyřezávaná kazatelna, pěkný. Katedrála - pěkný, spousta obrazů, oltářů, obraz Poslední večeře, kde hlavní jídlo je morče. Obrazy, kde jsou 3 roviny, nahoře Ježíš nebo Marie, pod nimi světci, všichni bílí a v dolní rovině Inkové. Tak takhle se snažila církev vnutit tady své náboženství. Pak zarezervujem bus na zítra do Limy, jdem na menu a před spanim ještě sprcha. Jestli si takhle představujou teplou vodu, tak já tedy ne. Den 33, pondělí 13.8.2001 Jdem do hostelu pro bágly, dáváme celkem nedobrý menu a razíme na terminal. Včera zarezervovanej autobus jede do Limy přes Arequippu a nestojí už 65, ale 70 solů. Berem teda jinej, na poslední chvíli před odjezdem. Přímej a za 65 solů. Je 17:30, má být v Limě zítra v 15, společnost Exp. Huamanga. Den 34, úterý 14.8.2001 Před Limou nás ještě stavěj poliši (patrně za rychlou jízdu), ale řidič si jednoho bere za roh a po chvíli pokračujem. Dorážíme v 22:45, což moc nadějí na spoj do Huarázu nedává. Leč řidič mi říká, že něco ještě jede z Friori, což je asi název terminálu. Ještě nějaký Peruánec má stejnou cestu, tak berem společný taxi. Jenže bus pro nedostatek lidí nejede, tak sháníme levný ubytování. hned u terminálu je dvouhvězdičkový hostel Ana. Stojí to 20S za oba, voda je opravdu teplá a je čistej. Tahle čtvrť je sice dost příšerná, ale hostel je skvělej, zavíraj za vámi i mříž. Celý den jsme nejedli, tak jdem ještě ven se najíst. Jenom přejdem ulici, jsou tu asi 4 stánky, kde vařej. Na chodníku blbnou asi devatenáctiletí skejťáci. Vybíráme do kterýho stánku půjdem, když najednou v jednom se rozletí na kusy plynová svítilna, co ho osvětluje, jak jí proletěl šutr. Lidi, co u něj seděj, maj střepy v jídle. Jestli šutr hodili ti skejťáci (což je dost pravděpodobný, pač jim pak lidi řekli, ať jdou jinam), tak byl pravděpodobně určen mně, neb jsem byl asi metr od spojnice svítilna - skejťáci a svítilna visela v úrovni mý hlavy. Jdem se najíst k jinýmu stánku. Je smažený kuře s oblohou a hranolkama za 3,5 S. Je to děsně dobrý, ale moc si to neužívám neb se rozhlížím po dalším letícím šutru. Ženská od stánku říká, že je to normální a už nic nepřilítne. Po návratu ještě v pokoji zjišťuju prostřelený okno (jsme ve 4.patře). Tohle neni dobrá čtvrť. Den 35, středa 15.8.2001 Den 36, čtvrtek 16.8.2001 Laguna Chinancocha je zas do bíla, takže je to jako v Bolívii laguna Verde a laguna Blanca. Pak se po silnici stoupá asi 400 metrů a zahne se na cestu vlevo. Odtud asi 200 metrů na rozcestník. Rovně je to 5km na Pisco a doprava na lagunu 69 (8 km) a ledovec Broggi. Jdem doprava, kus údolim, pak do kopce, ale nic těžkýho. Za asi 4 hodiny jsme na laguně 69. Je to tu fantastický, úplně skvělý a všechno nej. Laguna je tmavěmodrá a na okrajích jde do zelena. Hned od ní se zvedají skály, kde po několika metrech začíná led. Úchvatný pohled. Právě odsud odchází skupina 4 Francouzů s průvodcem, takže jsme tu sami. Stavíme stan (jsou tu na něj asi 4 vhodná místa, z nichž jen jedno se mi zdá dobrý). Bohužel do šutrů se kolíky dost blbě zasouvají, takže hlavní opora je uvázání za těžký šutry. Na druhý straně straně laguny občas padá menší lavina jak se uvolňuje sníh na skalách. Začíná padat mrznoucí déšť, tak jdem spát hned s tmou asi v 18:30 bez vaření. Ajko máme jenom jeden spacák zaujímáme první z tepelně izolačních pozic (během noci jsme jich zaujali ještě dost, snad všechny krom 69, pro kterou se mumie silně nehodí). Když se probouzím poprvé, cítim se vyspale, odhaduju čas asi na 3 ráno. Je bohužel teprv 21:36. Poté se v noci vzbouzíme ještě mockrát. Den 37, pátek 17.8.2001 Vozu směr Vaqueria se hodinu nedočkáme (je tu jeden nepojízdnej, co výhledově pojede, ale chce 10S/osoba) a tak vyrážíme pežó. Dost makačka a za hoďku a půl je jasný, že to nedojdem. Čekáme na auto, stopujeme colectivo, chce 10S, říkám 2, on ne, v tu chvíli za ním doráží menší náklaďák, jdu za ním a říkám do Vaquerie za 2, on chce 5, říkám 2. V tu chvíli už maník z colectiva řve, že za 2 jo. Z náklaďáku taky souhlasí se 2, tak jedem s nim. Na korbě je to sice míň pohodlný, ale těší mě, že řidič colectiva je naštvanej. Po pár metrech dojíždíme k náklaďáku, co spadnul ze skály, všude kolem je rozházený dřevo a 2 chlapi, co asi stačili vyskočit ho dávaj na hromadu. Dřevo nakládáme k nám a pokračujem. Po tomhle zážitku má cesta zcela jiný náboj - dojedem nebo taky slítnem ze skály? Na korbě s námi jede ještě asi osmnáctiletej kluk, indiánka a její syn. Na indiánce je znát rozrušení. Buď jí je blbě nebo se bojí. To u jejího syna je to jasný. Je mu blbě, dostává pytlík, kterej nablije úplně plnej a ještě jde přes. Peruánci obecně špatně snášej jízdu vozmo, jedno jestli pohodlným autobusem nebo náklaďákem. Malý děti se v busu poblily zatím vždycky a když to viděly ostatní, tak začly taky. Občas si pomáhaj čicháním k lahvičce něčeho a při zastávkách jdou skoro všichni ven. Do Vaquerie jsme dojeli v pořádku, ale za tmy. Chvilku se ještě hádáme s řidičem, chce 5 za každýho, ale nedostane navíc nic. Vesničani nás pošlou stanovat jednou cestou, kde bloudíme asi 50 minut nahoru a dolu cestou necestou až nakonec postavíme stan v jakési větší zatáčce s tim, že i kdyby tu nějaký auto jelo, tak se vyhne. Den 38, sobota 18.8.2001 Den 39, neděle 19.8.2001 Den 40, pondělí 20.8.2001 Colectivo do Carázu odsud stojí 5 S, ale asi nepojede neb jsme zatim na něj sami. Taxikář tu čeká na turisty a žádá 30S, což má u nás smůlu. Jenže má tam 1 ženskou a 2 děti a dál nemůže sehnat nikoho jinýho, takže přijímá moji nabídku 5 S za osobu. V Carázu nám nakonec dohodnou bydlení přes nahaněče vysílačkou za 10S/osoba se společnou koupelnou a záchodem. Vše čisté, voda teplá, hostal Los Piňos. Jdem se ještě najíst, kuře s hranolkama a oblohou na ulici. Nohy mám ovšem z bot úplně na hadry, měl jsem si je pořádně prošlápnout. Sotva belhám. Den 41, úterý 21.8.2001 Den 42, středa 22.8.2001 Bus jede do Huallalancy nejdřív po stejný silnici jako do Limy, a pak zahne do hor. Cesta je sice trochu horší, ale ne moc. Navíc celkem velký kus znova nebo možná prvně, ale asfaltujou. Asi 20 cestářů je tam zaměstnáno jenom tím, že ukazujou jestli můžete jet či ne. Jako u nás semafor, ale nemusí se čekat, když proti nikdo nejede. Lístky máme sice do La Union, ale bus v Hullalance končí. Dál jedem colectivem za 2,5S/osoba asi hodinu. Předtim ještě hodinu kroužíme mezi 5 ulicema a snažíme se sehnat 10 lidí. To se nepovedlo, tak spojili několik colectivos. Že to tu není hlavní tepna je znát i z toho, že se nás místňáci ptají, jestli jsme turisti. V La Union jsme ve 12, což je problem neb bus jede až zítra v 6. Leda autem, což je něco jako taxík, ale vedený jako dopravní společnost. Chtěl za osobu do Huánuca 25S, bus ráno stojí 12, pěkný hostel El Paradio 12S za dvoulůžák (tedy 6S/osoba), ale jenom studená voda. Nakonec jedem auto-taxim za 45S oba. Už od Huallancy silnice nestojí za nic, je to zpevněná cesta. Po 4,5 hodinách v 18:30 jsme v Huánucu. V La Union nás přemluvili hlavně na bus do Pucallpy v 21:00, tak ho sháníme. Objeli jsme asi 6 společností a nic. Leda počkat u policajtů, až se tam budou hlásit busy z Limy asi ve 23 nebo 24:00 nebo ráno jet v 5 nebo 7. U policejní stanice je ještě jedna agentura. A vida, jede ve 22:00. Berem to za 25S/osoba. Bus z Limy stojí 50S/osoba, tak lze spočítat, co se asi vyplatí (těžko říct, co by stálo hledání busu v Limě). Autotaxikář chce ještě 5S za ježdění po Huarázu. Ajko mi byl sympatickej, hlavně jak v klídku jezdil po Huánucu, hledal bus do Pucallpy a všude se ptal, tak mu dávám 2 pohledy Prahy (jinak by nedostal nic neb nám v La Union slíbili, že nás tu hoděj až k busu). Bus přijel včas. Společnost Turismo Central. |